Hærvejsmotorvej
Hærvejsmotorvej Billund-Give er vedtagetHærvejsmotorvej Billund-Give
Vi står i en klima- og biodiversitetskrise, hvilket dog ikke har forhindret flertallet af politikere ved infrastrukturforhandlingerne i at blive enige om anlæg af flere nye motorveje rundt om i landet. Det rimer utroligt dårligt med ønsket i samfundet om mere natur, større sammenhængende naturområder og større biodiversitet. Hvad angår Hærvejsmotorvejen blev der indgået forlig om anlæg af to strækninger, nemlig Billund-Give (ca. 15 km) og Bording-Løvel (ca. 47 km). Etablering af strækningerne vil bl.a. medføre, at smukke landskaber skæmmes, herunder flere ådale, at levesteder for dyr forringes eller ødelægges, og at kulturmiljøer og kulturarvsarealer påvirkes. Mennesker inden for et stort samlet areal i en korridor omkring en ny motorvej vil, uanset linjeføring, generes af vedvarende vejstøj, og oplevelsen af natur og landskaber vil kraftigt forringes.
Motorvejen Give-Billund forløber for en stor del i Vejle kommune. Prisen for vejen er angivet til 1989 millioner kr., altså meget tæt på 2 milliarder.
Motorvejen vil blive ført over Omme Å på en ny dalbro. Der går allerede en 300 m lang bro over åen. Broer over ådale tillader, at dyr kan passere under dem, men er og bliver skæmmende fremmedelementer i ådalslandskaberne. Omme Å er omgivet af værdifulde eng- og mosearealer og betegnes i VVM-rapporten for en ny midtjysk motorvej som et ”yderst potentielt” levested for birkemus, der er et af Danmarks sjældneste pattedyr og strengt beskyttet ifølge EU-lovgivningen. Også Lindeballe Bæk krydses af motorvejen.
Den meget værdifulde lokalitet Båstlund Krat består af et hedeareal og et egekrat. Motorvejen går gennem hedearealet, der rummer en høj botanisk artsdiversitet, og hvor bl.a. rødlistede svampearter og den rødlistede dagsommerfugl bølleblåfugl er registreret. Syd for heden ligger det særdeles bevaringsværdige egekrat med gamle flerstammede vinterege. Motorvejen vil tangere egekrattet.
Strækningen Billund-Give udgør en del af linjeføringen vest om Billund, benævnt V1 i VVM-rapporten. De øvrige undersøgte linjeføringer, hhv. vest (V2 og V3) og øst om Billund (Ø1 og Ø2 samt Vandel Øst) opgives. Et eksempel på et meget værdifuldt naturområde, der ville være blevet kraftigt forringet ved en østlig linjeføring, er den ådal i Elslejergård Plantage, vest for Egtved, som Tågelund Bæk løber gennem. Vejen ville være blevet ført over ådalen på en 295 m lang og 15,5 m høj bro. Tågelund Bæk betegnes i VVM-undersøgelsens miljøkonsekvensrapport som en ”super vandløbsstrækning”. Ådalen, som Tågelund Bæk gennemskærer, beskrives som intakt, og den indeholder flere naturlokaliteter af høj værdi, herunder en mose, der beskrives som en intakt og enestående mosaik af kildevæld og rigkær og karakteriseres som den mest værdifulde botaniske lokalitet, der indgår i VVM-undersøgelsen. Ådalen udgør desuden et godt fourageringsområde for flere forskellige flagermusarter. I rapporten ”Kortlægning af Birkemus” står, at ådalen er helt optimal for birkemus, med mosearealer i selve dalen og hedearealer på den sydvendte skråning.
Ved et forløb af motorvejen øst om Billund ville Syvårssøerne i Frederikshåb Plantage være blevet passeret i en afstand af ca. 1 km, og vejen ville være blevet ført gennem Hestedalen. Flere andre områder i Vejle kommune end de nævnte undgår nu glædeligvis også påvirkningerne fra en motorvej!